Nastolatek w sieci

Okres dojrzewania to jeden z pierwszych wyzwań stojących przed nastolatkiem. To okres tworzenia się własnego "Ja", odpowiedzi na pytanie kim jestem ? Te poszukiwania wymagają od nastolatka wysiłku, zaangażowania. Często w poszukiwaniu swojej tożsamości szukają i korzystają z przemyśleń innych osób oraz przyjmują je za swoje. Jedną z przestrzeni która określa młodego człowieka, pomaga w tworzeniu jego wizerunku, tożsamości jest Internet. Zdecydowana większość nastolatków w rożnej formie ma dostęp do niego czy to przez komputer, telefon czy tablet.

W Internecie młodzież może do woli może przebierać w gotowych przepisach na zostanie "sobą". Nastolatkowie mogą kreować siebie na wiele sposobów, mogą wcielać się w różne role, czy też przybierać taką tożsamość która w danym momencie jest modna. Przy okazji młody człowiek może kopiować, czerpać, naśladować od innych. Internet staje się dla nich lepszą "rzeczywistością", gdzie nastolatek nie musi podporządkowywać się i przestrzegać zasad postępowania. Nikt nie określa co wolno a co nie.

W ten wirtualny świat nastolatek wchodzi często bez wiedzy i kontroli rodzica. Rodzic może nie mieć świadomości co tak naprawdę robi jego dziecko w sieci : co ogląda, jak siebie kreuje, co pisze, z kimś się kontaktuje. Nastolatek mając do wyboru trudną rzeczywistość, w której trzeba się odnaleźć a wirtualnym "wolnym" światem, może uciekać w świat wirtualny prowadzący do uzależnienia od sieci.

Jak rodzice mogą rozpoznać pierwsze sygnały zagrożenia ? (za Janina Węgrzecka-Giluń):

  • Nastolatek jest zafascynowany Internetem i jego możliwościami, ma euforyczne poczucie więzi z całym światem, nie odczuwa granic.
  • Internet staje się dla niego preferowanym sposobem na poprawę nastroju, relaks, pozbycie się napięcia i myśli o trudnych dla niego sprawach.
  • Zaczyna ograniczać kontakty z bliskim otoczeniem na rzecz kontaktów wirtualnych i poświęcać im coraz więcej czasu.
  • Odczuwa niepokój, rozdrażnienie przy próbach przerywania lub ograniczania korzystania z Internetu oraz ustępowanie tych stanów z chwilą powrotu do komputera.

    mgr Grzegorz Kompert